تعداد بازدید: 2676

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 23 مرداد 1385-0:0

زباله داني به نام"تلار"

مرغداري ها، رودخانه «تلار» قائم شهر را به زباله داني تبديل كرده اند.


ريختن مرغ هاي تلف شده در رودخانه تلار قائمشهر فاجعه اي زيست محيطي است.
علي رغم تلاش هاي جدي در مقابله با بيماريهاي مرغي، با ريختن مرغ هاي تلف شده به داخل آب رودخانه تلار قائم شهر فاجعه اي زيست محيطي، سلامت و بهداشت عمومي را با خطر جدي روبه رو كرده است.


دراين اقدام تأسف بار كه علاوه بر سلامت انسان ها، حيات موجودات آبزي، پرندگان و حيوانات با خطر مهلك روبرو شده، سودجويان با سوءاستفاده از تخلف و عدم حضور و آگاهي مأموران شبكه دام پزشكي شهرستان، مرغ هاي تلف شده مرغداري ها را از بالاي پل ارتباطي تالار پشت علياء قائم شهر به داخل رودخانه ريخته اند كه علاوه بر سرازيرشدن لاشه هاي متلاشي شده مرغ هاي آلوده و پر از كرم در آب، بوي تعفن آن نيز منطقه را فراگرفته است.


قنبر مهدوي رئيس شوراي اسلامي روستاي تالار پشت علياي قائم شهر گفت: با وجود مكاتبات و پيگيريهايي كه در روزشنبه 31/4/85 در بخشداري مركزي و اداره حفاظت محيط زيست قائم شهر داشتيم متأسفانه ازسوي مسئولان ذي ربط هيچ گونه اقدام پيشگيرانه براي جلوگيري از فاجعه جبران ناپذير زيست محيطي به عمل نيامده است.


به دنبال اعتراضات و پي گيري هاي مردمي و انعكاس خوب عمق فاجعه زيست محيطي ازطريق رسانه ملي در بخشهاي خبري راديو و تلويزيون مازندران، اين مشكل با اعزام اكيپ هاي دامپزشكي و گارد ويژه اداره كل حفاظت محيط زيست مازندران مورد بررسي جدي قرار گرفت، به طوري كه با حضور تيم هاي اعزامي به محل حادثه مواد آلاينده «مرغهاي تلف شده و آلوده در داخل كيسه ها از جريان آب رودخانه خارج و با پاكسازي منطقه مواد آلوده ازسوي مأموران دامپزشكي و محيط زيست در خارج از رودخانه با محلول فرمالين و آهك دفن شد.»


همچنين تيم هاي كارشناسي حفاظت محيط زيست به همراه رئيس اداره و كارشناس دام پزشكي قائم شهر با سركشي از مرغداري هاي حاشيه رودخانه تلار و نمونه برداري از مرغهاي زنده، عمليات تخصصي خود را شناسايي مرغدار متخلف و يا فرد و افرادي كه اقدام به اين معضل زيست محيطي كرده اند آغاز كردند تا نتايج آن پس از بررسي نهايي به مراجع ذي صلاح و افكارعمومي اعلام شود.


لازم به ذكر است رودخانه تلار قائم شهر كه از ارتفاعات سوادكوه سرچشمه مي گيرد ضمن عبور از چند شهر و روستاهاي متعدد به درياي خزر مي ريزد كه با ايجاد اين معضل زيست محيطي جان وسلامت حاشيه نشينان درمعرض خطر جدي قرار گرفته است. به دنبال اقدامات به عمل آمده و با گزارش و شكايت اداره حفاظت محيط زيست قائم شهر پرونده اي مبني بر آلوده سازي آب رودخانه تلار قائم شهر در شعبه سوم بازپرسي دادسراي عمومي و انقلاب تشكيل شد.


حجت الاسلام سيدخليل اسماعيل نژاد دادستان عمومي و انقلاب قائم شهر در مصاحبه با كيهان رها كردن لاشه هاي مرغهاي مردار و آلوده در بستر رودخانه و متعاقب آن آلودگي شديد آب رودخانه با دليل شكايت محيط زيست از متهم موردنظر اعلام كرد كه بازپرس با استعانت از كارشناسان و حراست محيط زيست و دامپزشكي شهرستان دستور فوري و دقيق راجع به اصل موضوع و وقوع جرم را صادر كردند كه پس از انجام تحقيقات لازم اولين جلسه رسيدگي اين پرونده تشكيل شد.


دادستان عمومي و انقلاب قائم شهر تصريح كرد: اشد مجازات براي مرتكبان اين جرم تا صدور كيفرخواست از محاكم جزايي درخواست خواهدشد.(kayhannews)



    ©2013 APG.ir